Recept på knäck-äpplepaj och glass



Tog iden till denna pajen ur aftonbladets bakboks serie. Men sen gjorde jag om det och anpassade efetr vad som fanns här hemma i skåpen. Resultatet blev super!!! Måtten är ungefärliga, man märker ju på en smuldeg när den är lagom torr. Så testa er fram lite.

5-6 äpplen
muscavadosocker

Smuldegen:
150gr smör
1 1/2 dl socker
2 1/2 dl havregryn
1-1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
ca 100-150 gr valnötter
2 msk sirap

Skiva äpplen och lägg i botten av formen. Strö över lite muscavadosocker på äpplena.
Smält smöret och rör i sockret. Blanda i allt annat utom sirap och rör till en emulig massa. Lägg degsmulorna över äppleskivorna och ringla lite sirap över degen. Grädda i nedre delen ab ugnen i 175 gr i ca 30 min. Täck över pajen med folie efter halva tiden så den inte bränns . (av sirapen)
Jag serverade denna med hemgjord glass.

GLASS
3 dl grädde
3 ägg
6 msk socker
2 tsk vaniljsocker
valfri smaktillsats. jag hade mini-smarties, man kan ju ha i blåbär, krossad choklad, nötter osv....

Vispa grädden för sig i en skål. Vispa även äggen med sockret i en annan skål. blanda försiktigt ihop allt och tillsätt smaktillsats. Häll upp i tex muffinsformar (eller folieformar om barnen ska äta direkt ur), ställ gärna ner i en ungs-muffinsform
 så håller dom sig stående bättre. Låt frysa i ett par timmar och servera som den är eller till tex en god paj:)

Kommentarer
Postat av: Annelie

Mums va´god glassen o pajen var ihop. TACK!

2010-08-02 @ 23:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0